– Vi står i en reell fare i Europa for å ha underdekning på diesel fra rundt årsskiftet. Det kan gi en eksplosiv økning i dieselprisen og vil få alvorlige konsekvenser for varetransporten. Det er grovt underkommunisert.
Det sier administrerende direktør i Grenland Rail, Tommy Anderson. Han peker på at importrestriksjonene på olje fra Russland først blir effektuertnå i desember, og ikke før i februar 2023 for ferdig raffinerte oljeprodukter. Eksisterende avtaler har nemlig fått løpe ut før embargoen setter inn, og disse går altså ut nå i vinter. Da blir det mindre av både bensin og diesel i det europeiske markedet og det vil presse prisene.
– Og mangel på bensin er alvorlig nok det, men den flytter «bare» folk. Diesel flytter alt vi trenger for å leve, så dette kan bli alvorlig både for jernbane transporten, båttransporten og tungtransport på vei. Særlig de to siste er avhengig av diesel, poengterer han.
MANGLER RAFFINERIKAPASITET OGSÅ
I tillegg mangler vi raffinerikapasitet som Russland har dekket opp.
– I iveren etter å få til det grønne skiftet er det ikke akkurat raffinerier Europa har investert i de siste ti årene. Det betyr at ferdig diesel som nå leveres fra Russland heller ikke bare kan erstattes ved å raffinere mer olje fra andre land. I USA har man bare 25 dager med diesel igjen på strategiske lagre, forteller Anderson som syns det er rart dette ikke er løftet mer fram i media.
– For dette vil treffe oss i vinter, legger han til. Og dieselbileiere har kanskje allerede merket at dieselprisen har passert bensin på pumpene …
Smakebit fra Norsk Skogbruk nr 11 som snart er i din postkasse.
Les mer om flere store utfordringer transportbransjen står overfor i nr 11.)