Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Krever nesten 25% biodrivstoff fra nyttår

Regjeringen øker kravet til innblanding av biodrivstoff fra 2021, opp til 24,5%. Kravet til avansert blir økt til 9%. – Vi ønsker med dette å få ned utslipp fra vegtrafikken. Kravet om mer avansert skal sikre at ikke økningen fører til avskoging, da dette er laget av blant annet slakte- og skogsavfall, kommenterer Klima og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Regjeringen publiserer samtidig tall over økningen i bruk av avansert biodrivstoff. Den skal ha økt fra 192 til 230 millioner liter fra 2018 til 2019, og med nye krav skal dette utløse et behov på 347 millioner liter i 2021, i følge nyhetssaken fra Regjeringa.

Avansert biodrivstoff teller dessuten dobbelte, slik at delkravet på 9 prosent vil gi rom for maksimalt 6,5 prosent konvensjonelt biodrivstoff i det totale omsetningskravet på 24,5%. Teknikaliteter vil sørge for å avgrensa hvor mye konvensjonell HVO-biodiesel som går innenfor ometningskravet, som senker faren for å blande inn biodrivstoff med høg avskogingsrisiko. Fra 1. juli ble vegbruksavgiften òg utvidet til å omfatte alt biodrivstoff. det gjør det i praksis ulønnsomt å selge biodrivstoff over omsetningskravet, skriver Regjeringa.no.

Oppdaterte tall for bruk av biodrivstoff i vegtransport frå Miljødirektoratet her.