Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Serie: Biodrivstoff som klimapolitikk og industriell drivkraft

 

Politisk har biodrivstoff vært lansert både som klimapolitisk tiltak, og som driver for skogsindustriell revitalisering etter «papirkrisen».

TEKST: ATLE MIDTTUN (PROFESSOR VED BI) OG KNUT MYRUM NÆSS (FORSKNINGSASSISTENT BI)

Sett fra et markedsperspektiv har den poli­ tiske promoteringen av biodrivstoff vært en suksess. I Norge solgte detaljistene i 2017 nesten dobbelt så mye biodrivstoff som «nødvendig» etter omsetningskravet. Sal­ get av biodrivstoff var nesten 700 millioner liter, 16 % av det totale salget sammenlignet med omsetningskravet på 8 %.

Sett fra et industriperspektiv har den samme politiske promoteringen skapt en dynamisk kommersiell utvikling hovedsa­ kelig i den nordiske petroleumssektoren. Biodrivstofftilbudet har økt takket være engasjement fra drivstoffdetaljister, som er i ferd med å gå fra bensinstasjoner til ener­ gistasjoner med et bredere tilbud, i stor grad som følge av økt klimafokus. Dette har sam­ menfalt med en oppbrytning i petroleums­verdikjedene, der drivstoffdetaljister nå skil­les ut fra utvinningselskapene.

Les mer i Norsk Skogbruk nr 4.