BAMA håndterer årlig svimlende 500 000 tonn grønnsaker, frukt og bær til det norske markedet. Til å pakke inn dette går det med hele 25 000 tonn emballasje. Selskapet vil gjerne at mest mulig av den skal være fornybar, og etter systematisk omlegging er hele 80% nå fiberemballasje. Men løsninger som kan øke matsvinnet er ikke aktuelle.
Alvhild Hedstein er direktør for bærekraft og innovasjon i selskapet som fram til 1986 var kjent som Banan Mathiessen. Hun tar imot på selskapets enorme anlegg på Alnabru og viser oss inn i møterommet «Rødkål». Som avtager av produktene fra alle Gartnerhallens 1030 medlemmer har Bama et sterkt fokus på norske grønnsaker og økt verdiskaping basert på disse. – Vår utbetaling til de norske produsentene har økt med over 500 prosent de siste 20 årene, sier hun. Men en bærekraftsdirektør i Bama har mange ulike oppgaver, selskapet har en strategi med hele 23 ulike bærekraftsmål, for blant annet å sørge for reduserte klimautslipp og bedre ressursbruk. – Et svært viktig mål er å øke verdiskaping fra norsk produksjon, og dermed andelen norske produkter. Den er i dag på 35%, men med stor variasjon. For poteter ligger vi på 80%, mens bær er lavest med bare 3% norskprodusert, forteller hun.
OVER TIL FORNYBARTI Bamas arbeid for bærekraft er riktig emballasje en viktig brikke. Et mål her er at mest mulig av emballasjen skal produseres av fornybart råstoff, hvilket som regel betyr papp. – Det betyr ikke at vi faser ut all plast, vi har en del produkter, for eksempel gulrøtter, som det er vanskelig å finne fullgode løsninger for uten plast. Men vi bruker fiberemballasje der vi kan, mange nye løsninger sørger for at vi kontinuerlig reduserer plastbruken. Et annet mål er at emballasjen skal være 100% materialgjenvinnbar innen 2024. – Det kommer vi til å klare. Men vi sliter med å finne en løsning for såkalte sous videprodukter, der maten er vakuumpakket og skal varmebehandles i emballasjen. Løsningen vi bruker i dag er sammensatt av flere plasttyper, forklarer Hedstein.
LENGRE FRAM FOR GJENVUNNETMen selv om det arbeides hardt for å gjøre emballasjen mer miljøvennlig er det hensynet til produktet inni som er styrende. – Emballasjens viktigste jobb er å ivareta produktet godt, enhver løsning som gir risiko for redusert mattrygghet og økt matsvinn er uaktuell. I tillegg skal emballasjen gi en god eksponering overfor kund ene i butikken, vi er tross alt avhengig av å få solgt varene vi håndterer. Det er også viktig at emballasjen er transporteffektiv, rett og slett bidrar til at det går så mye av produktet som mulig på hver pall. Her har Bama Packaging fått fram mange gode løs ninger, forteller Alvhild Hedstein og viser fram en prisbelønt emballasje for blåbær.
MÅ IKKE BLI FOR DYRTMen bærekraft handler om mer enn matsvinn og emballasje, ikke minst er transport en viktig post i Bamas klimaregnskap. – Vi arbeider ufortrødent med å flytte varetransporten fra bil og over til sjø eller jernbane. Og nasjonalt er målet å bruke 100% fornybart drivstoff. Men ikke for enhver pris, at det på ny ble innført avgift på biodrivstoff er et stort tilbakeskritt. Heldigvis har våre to største kunder, Norgesgruppen og Rema, egne ambisiøse bærekraftsmål som gjør at de aksepterer at miljøriktige løsninger kan koste litt mer. Men spillerommet er ikke veldig stort, vi vet at frukt og grønt er svært prissensitive produkter, og skal forbruket øke i tråd med kostholdsrådene så kan ikke prisene øke for mye, avslutter Alvhild Hedstein. •