I løpet av de siste tre årene har skepsisen til elektriske tømmerbiler snudd. Teknologien har utviklet seg mye, og interessen er stor.
Skogen binder karbon, og skogbruksnæringen peker gjerne på at treet er et godt karbonlager også som ferdig produkt. Men på veien dit er det utslipp også i vår produksjonslinje. Og tømmertransporten står for mye av den. På årets Skogforum var et av temaene nettopp utslippskutt i skognæringen, med det åpenbare spørsmålet: Hva skjer?
– Tømmertransporten står for cirka halvparten av utslippet fra tømmeret før det ligger på tomt. Utslippet totalt i forhold til karbonbinding i skog, er cirka 2,4 prosent. Det er det som går med i verdikjeden, for å få tømmer fram til tomt. Det går på alt fra ungskogpleie til tynning, sluttavvirkning og tømmertransport. Da er det klart det er viktig å gjøre noe med det, sa Gudbrand Gulsvik, styreleder i Trekk Tømmer AS, som er landets største selskap innen tømmertransport med 65 biler, og kapasitet til å flytte 1,8 millioner kubikk årlig.
Han pekte på at det i EUs «Grønne giv» er mål om 29 prosent fornybar energi i transportsektoren.
– Så vi må ta ansvar og faktisk gjøre noe med dette. Det grønne skiftet er endringer i all produksjon og konsum, for å få lavere utslipp. Her er det produksjon av tømmer og produksjon av råvarer til industrien vi prater om. Vi må ha en endring i den for å få ned utslippene, påpekte Gulsvik.
Gudbrand Gulsvik, styreleder i Transportselskapet Trekk Tømmer AS.
Strøm mest interessant
Så gikk han gjennom ulike drivstoffalternativ, før han konkluderte med at elektrisk er det mest interessante sporet.
– Virkningsgraden i en elbil er mye høyere enn en fossilbil. Du får ut 90 prosent bevegelsesenergi i en elbil, kontra 30 prosent med en fossilbil. Det er mye mer energieffektivt. Driftskostnaden ved det blir potensielt betydelig lavere, sa Gulsvik.
Flest korte transporter
Gjennomsnittlig transportavstand for tømmer er 70 kilometer.
– Når en tømmerbil kjører tom, bruker den ca. 4,5 liter på mila. Når den kjører full, bruker den 8,5 liter på mila. Når vi kjører på tømmer nesten 50 prosent av tida, kan vi regne i snitt 6,5 liter på mila. Da blir det fossile forbruket pr kubikkmeter tømmer på cirka to liter i dag. Men 70 kilometer er en avstand du kan kjøre elektrisk. Og det er veldig mange drifter som ligger 70 kilometer, og kortere, unna industri, sa Gulsvik, og pekte også på regenerering av energi:
– Når vi kjører Hallingdalen, kjører vi tom bil opp og full bil ned. Da genererer vi strøm i nedforbakken, med tyngdekrafta. Det er et kjempepluss, som er veldig spennende. Og teknologien går bare framover. For hver generasjon av batteri og bil og motor, blir ting bedre.
Rekkeviddeangst?
Ulempen med elbiler er rekkevidden, noe som særlig kan være en utfordring for lange transporter. Både hvor det er mulig å lade, og kapasiteten på laderne. Til tross for dette, har Gulsvik og Trekk Tømmer tro på elektriske tømmerbiler.
– Første gang jeg snakket med transportørene om elektrifisering, var det mye huff og nei og det var ikke måte på. Så har det skjedd ganske mye de tre siste årene. Det som var skepsis, har nå blitt at folk er veldig interessert, sier Gulsvik, som skisserer en plan om at Trekk Tømmer skal kjøre den første elektriske tømmerbilen neste sommer.
Elektrisk tømmerbil i Sverige
At interessen øker, det kunne Lars Erik Rodian, produktspesialist hos Scania og leverandør av slike biler, bekrefte:
– Det var ikke så mange som trodde vi skulle kjøre store, elektriske vogntog for tre-fire år siden, sa Rodian, og fortalte at Scania nå har tatt i bruk den første elektriske tømmerbilen i Sverige.
– De første testene viser at dette er veldig bra. Det har vært veldig mye skepsis, særlig med tanke på at tømmer er tungt. Men jeg er hundre prosent sikker på at dette kommer til å fungere bra.
Erfaringene med forholdsvis kort og effektiv kjøring, og med mulighet for lading på en terminal eller annet sted, er gode. Scanias bil har i praksis 730 hestekrefter, og en rekkevidde på pluss/minus tjue mil.
I tillegg til batterikapasitet, trekker også Rodian fram lading som det viktigste punktet. Ladere har ulik kvalitet og tilgjengelighet, men også her utvikles teknologien raskt.
Lars-Erik Rodian, produktspesialist i Scania.
50 prosent elektrisk om fem år
– En kjapp beregning viser at en elbil i snitt slipper ut 600 til 700 gram CO2 per kjørte mil, mens tilsvarende for en fossilbil er mellom 15 000 og 16 000 gram, sa Rodian, og konkluderte:
– Vi tror 50 prosent av bilene vi produserer er elektriske i 2030.