Lansering med Stihl

Lyden fylles av en brølende motorsag, og lukten av nykuttet tre blander seg med lukten fra brennende båltønner plassert omkring oss. Det er liten tvil om at det er presselansering for Stihl vi er med på.

Tekst og foto: Mats Schjølberg Ulshagen

På Stenkullen, utenfor Göteborg, har maskinprodusenten Stihl samlet alt av logistikk og hovedlageret for Norden under ett tak. De inviterte nylig nordisk presse for å vise seg fram, og ikke minst vise fram ny­het­ene det er verdt å vente på i vinter, vår og neste sommer. Rammene var deres utendørs utstillings- og event-paviljong Woodstock, finurlig navn­gitt som et lite nikk til en av hoved­virksomhetene deres, nemlig skog og tømmerstokker.
Pressetreffet er ikke tilfeldig, Stihl har en rekke nye produkter på trapp­ene, innen alt fra støvsugere og hage­stell til skogbruk.

Siste til å slutte med bensin
Etter litt løvblåsere og en løv- og kvist-shredder (en slags løv-støvsuger med en innebygd makuleringsenhet) kommer første nyhet med litt større aktualitet for skogbruket. Charging Management CM 12 er et system som lar deg lade 12 batterier på én stikk­ontakt, noe som vil effektivisere lading og unngå overbelastning. Systemet lar deg hurtiglade tre ladere, eller altså fullade 12 over natten, noe som er praktisk i en verden som i stadig større grad går over til elektrisitet.
‒ Vi kommer til å bli de siste som slutter med å produsere bensin­drevne maskiner, men vi satser selvsagt også stort på batteri. Målet vårt er å bli størst på begge deler, forklarer Johan Ericsson, en av fire produktansvarlige som holder i pressetreffet.
Like fullt var det i hovedsak batteri­drevne nyheter vi fikk presentert, med et hederlig, og veldig spennende, unn­tak. Noe vi kommer tilbake til straks.

Like god som bensin
Første produktlinje var imidlertid kantklippere og ryddesager, der førstnevnte hadde noen spennende nye løsninger for å bytte ut trimmer­tråd og trimmertrådspole. En av dagens virkelig store nyheter var imidlertid ryddesagen Bruschcutter FSA 400 K.
Godt vektet og med et roterende blad på 200–225 millimeter, er den godt egnet til å rydde kvister, greiner og små trær. Produktansvarlig Mats Gustafsson mener det lett kan kon­kurrere med sine bensindrevne slektninger FS 411 og 410K.
‒ Absolutt. Denne står seg godt i den sammenlikningen. Vi opplever at en del større firma, som Svenska Kraft­nett, har gått helt over til batteri, og da er dette et solid verktøy som gjør jobben, slår han fast.
Han forteller at en slik overgang til elektrisitet kan komme til å kreve en del endringer i infrastrukturen når det gjelder skogrydding, enkelte har blant annet begynt med egne løpe­gutter for å levere brukte batterier og hente nye, forteller han.
‒ Når man arbeider seg en kilo­meter eller to inn i en skog, og et arbeidslag trenger for eksempel 30 batterier, så kan det bli nødvendig. Vi antar at en person trenger tre–fire slike batterier på en arbeidsdag, forteller han.

Selv om stadig flere av produktene er elektriske, var det fortsatt noen som krever bensin som drivstoff. Som motorsagen MS-400. Produkt­ansvarlig Clara Bergström kan ikke vente på at MS-400 kommer i salg i mai neste år. Foto: Mats Ulshagen

Utseendet lyver
GTA 40 er neste produkt ut. En elek­trisk hagesaks som egner seg svært godt om man for eksempel skal opp i trærne. Med dobbelt så mye batteri­kapasitet som forgjengeren GTA26, og en vekt på bare to kilo, kan du holde deg i trærne i lang tid med denne.
‒ Ikke la deg lure av utseendet. Denne har masse krefter, det er en skarp jævel, gliser produktansvarlig Clara Bergström.
Det samme kan man si om de to neste motorsagene. MSA 190 T og MSA 80 C-B. Begge veier omtrent 4,5 kilo med batteri, som jo ikke er så mye for en motorsag, men begge er svært kraftige for størrelsen, skal vi tro Stihl. Førstnevnte er også en man kan ta med seg opp i trærne, og det er en løsning der man kan ha batteriet i beltet for å få mindre vekt på selve sagen.
‒ Du trenger strengt tatt heller ikke lydbeskyttelse når du bruker disse. De går veldig stille, forteller Bergström.

Et helt nytt produkt
Hvilket tar oss til dagens bensin-representant, som absolutt ikke går stille i dørene. MS 400 C-M kommer i to varianter, en med suffikset VW, som blant annet har oppvarmet hånd­tak og oppvarmet forgasser. Denne motorsagen har vært på markedet en stund, men den nye modellen, som lanseres i mai neste år, er ikke lenger det samme produktet, forteller Bergström.
‒ Dette er en lettvekter i 60cc-rangen, den er lettere å håndtere, godt balansert og ergonomisk. Håndtaket er endret på så det er enklere å holde og støtte på låret, det er bedre luftfilter, gjennomsiktig bensintank så du ser når du må fylle på, og med opp­varmet hånd­tak som en mulighet, forklarer hun.
Hun tror mange kommer til å ha den som en favoritt når den lanseres.
‒ Dette er en motorsag som oppfører seg større, men føles mindre, enn den ser ut, forteller hun.

Robuste og komfortable
Johan Broström har arbeidsklær som sitt felt, og i februar kommer tre nye arbeidsdresser i merket Forestry Suits, nemlig Function Core, Dynamic Duro­tec og Advance Flextec og Shelltec.
‒ Sistnevnte kan bli en storselger og favoritt. Det er slutt på stivt arbeids­tøy, forteller han til Norsk Skogsbruk.
Alle klærne har flere reflekser og oransje signalfarger enn tidligere, pluss gule detaljer som gjør at man enkelt skal kunne finne lommer når man arbeider.

Til slutt viser han fram Stihls nye MS-Boots Function Active.
‒ Dette er en «inngangsko» for arbeid ute i naturen. Den gir beskyt­telse når du jobber med motorsag, er vanntett og har en spesialsåle som gir bedre grep for arbeid i skogen, forteller han.

Miljøvennlig bensin
Selv om Stihl ser for seg å lage bensindrevne maskiner framover, mener de at det kan gjøres langt mer miljøvennlig.
Stihl jobber tett på miljøer som utvikler e-fuel, syntetisk driv­stoff som er laget ved å kombi­nere hydrogen fra vann og CO₂ fra luft eller industriutslipp, og ved bruk av fornybar energi som sol eller vind. Det fungerer som vanlig bensin eller diesel, men er mer miljø­vennlig fordi det ikke tilfører ekstra CO2 til atmosfæren når det brennes.
‒ Alle våre maskiner kan bruke e-fuel, forteller kom­munikasjons­direktør Emma Birgersson. Det betyr at ti år gamle Stihl-maskiner kan gå over til e-fuel.
– Det er et langt mer miljø­vennlig alternativ enn bensin, uten at det går utover yteevnen, forklarer hun.

Framgang i Norge
Stihl har suksess i det norske markedet. Administrerende direktør Kjell Svensson mener også at nordmenn er blant de som i størst grad har gått over til elektriske maskiner.
‒ Danmark er nok de som har kom­met lengst når det gjelder å gå over til elektrisk, men Norge er like bak. Det handler nok noe om at danskene ikke har så mye skog, og i større grad kan klare seg uten bensindrevne maskiner. For Norges del tror jeg det handler om at dere kjører så mye elbil at dere rett og slett tenker mer på og bedre om batteri, forteller Kjell Svensson, adm.dir. hos Stihl Norden (bildet).

Han mener det generelt er land mot nord, som Tyskland, Frankrike og USA, som sammen med de nordiske landene i større grad har gått over til elektriske maskiner, mens andre deler av verden fortsatt bruker bensin i større grad. Han tror også det vil være et marked for bensin­drevne maskiner i Norden i lang tid.
‒ Vi ønsker å være markeds­ledende i begge segmenter, sier han imidlertid.

Stihl har som ambisjon at 35 pro­sent av det de selger i 2027 er elek­trisk, og opp mot 80 prosent i 2035. Han tror at overgangen til stadig mer elektriske maskiner gjør at konkur­ransen kommer til å bli større.
‒ Overgangen til elektrisk gjør nok at vi får andre og nye leve­randører, sier han.

Satsingen på klær gjør også at det er andre konkurrenter enn de man har på maskiner.
‒ Absolutt, der er det andre og flere som satser. Samtidig tror jeg at mange av våre kunder har et forhold til vare­merket. Hvis du har flere av våre pro­dukter tror jeg det er lettere å velge våre klær også, sier han.

Direktøren forteller at Stihl har hatt den beste utviklingen i Norge i år, blant de nordiske landene.
‒ Vi går ikke ut med så mye tall på dette, men akkurat nå går det litt bedre i Norge, ja. Vi har en fin utvik­ling der, avslutter han.

Skroll til toppen