Kortere vei for Ponsse-deler

I sommer har Ponsse AB i Sverige flyttet inn i nye lokaler i Västerås. Herifra skal så vel norske som svenske, og kanskje til og med danske kunder få tilsendt bestilte deler, og det betydelig raskere enn om delene skulle bli sendt fra Finland.

 

For svenskene er ikke dette noe nytt, de har fått varene tilkjørt fra det gamle lageret som lå i Surahammar, 25 minutter fra Västerås hele tiden. Men for norske Ponsse-kunder blir dette en ny løsning.

Cato Rudberg
betjener norske
kunder fra Ponsses
lokaler i Kongsvinger.
Han er glad for at
leveringstiden på
delene nå kan kortes
ned betydelig.

– Vi i Norge skal ta alle deler fra det nye delelageret her i Sverige istedenfor fra Finland. Det vil gi en mye bedre logistikk. Da kan vi bestille fram til kl. 15–16 om ettermiddagen og ha varene neste morgen. I dag må vi bestille før kl. 10 og får varene kanskje to dager etter. Så for oss i Norge er dette gull verdt, sier Cato Rudberg som er salgskoordinator hos Ponsse i Norge.

Fortsatt skal entreprenørene legge inn sine bestillinger hos Ponsse AS på Kongsvinger, men varene blir altså sendt fra Västerås. – Planen er at delene etter hvert ikke skal innom Kongsvinger heller, men gå rett til kunder i Norge. Sverige har denne løsningen og bruker et transportfirma som har dropbokser med kodelås rundt omkring i landet.

Vi har gjort avtale med firmaet og får samme løsning her. Vi har nå 22 bokser og skal utvide videre. Da kan vi levere deler over natten i hele Norge, og kunden kan bare kjøre til nærmeste slike boks og hente det, istedenfor å vente på det som kommer med fly og så skal videre med Posten. Posten i Norge fungerer ikke så bra som den har gjort før. Og kunder er jo avhengig av å få deler fort, sier Rudberg.

– Det har vært en utfordring at det har tatt tid å få deler til Norge. Skal varene leveres over natten så må de jo med fly, og da får du begrensninger på størrelsen. Og vi har jo veldig store deler på maskinene, sier Mikael Carlsson som er reservedelssjef i Ponsse i Sverige.

– Men herfra kan vi sende greiene over natten til Kongsvinger. Sender vi det kl. 16, så har de det halv åtte i morgen tidlig i Kongsvinger, uavhengig av størrelse. Målet er å kunne levere til hele landet, og det bør være mulig nå som vi bruker samme logistikkpartner i Sverige og Norge. Når vi kommer dit, kommer Norge til å få en mye bedre reservedelsforsyning, sier han og antyder at det kan være på plass allerede i høst.

Det nye lokalet i Västerås er på 1100 m² og inneholder butikk, kontorer for ordremottak og andre tjenester i selskapet, pause- og møterom i tillegg til det store lageret.

– Vi hadde vokst ut av de gamle lokalene i Surahammar som opprinnelig var en nedlagt skole. For de svenske kundene blir den største forskjellen at vi kommer til å kunne ha mer på lager, et bredere utvalg av deler, logistikken har vi allerede her. Men at vi flytter fra Surahammar og ned hit ved E18 gjør at vi kan få en bedre logistikkstrøm og da kan vi også hjelpe våre danske kunder på en bedre måte. Så dette blir en logistikk-hub for Ponsse Skandinavia, sier Carlsson.

 

Les mer fra Norsk Skogbruk Nr 7/8

Skroll til toppen