I fjor høst var det flere trusler om skolenedleggelser av Vg2 skogskoler. Politikere, tenk dere nøye om – ikke legg ned de få, sårt tiltrengte skogutdanningene vi har i Norge. Vi trenger flere tilbud, ikke færre.
Tekst: Kristin Slyngstad, daglig leder i Velg Skog og Skogbrukets landsforening
På landsbasis er det i dag kun ti videregående skoler som tilbyr utdanning av skogoperatører gjennom Vg2 Skogbruk. Ingen av disse er på Vestlandet. Lærlinger på Vg2 skoglinjen, som blir skogsmaskinførere, er avgjørende for å forsyne treindustrien med virke.
Næringen trenger nye maskinførere
Gjennomsnittsaldereren blant maskinførere er høy, samtidig som avvirkningen har økt vesentlig de siste årene. Alle de linjene som ble foreslått nedlagt ligger i fylker med viktige skogsentreprenørbedrifter som er helt avhengig av arbeidskraft. Vi trenger sårt flere skogsmaskinførere med høy faglig kompetanse innen skogbruk for å nå kravene om bærekraftig skogskjøtsel. Derfor er det alvorlig når hele fire av ti Vg2 skogskoler har vært i spill høsten 2024. På Kalnes i Østfold vil politikerne, dersom antallet ikke innfris, kutte ut Vg2 skog og istedenfor etablere et «en pluss tre-løp» (det vil si tre år i lære) – noe ingen skogsentreprenører vil ta imot. Det å håndtere kostbare skogsmaskiner krever både dyktige kjøreegenskaper og lang trening, samt gode skog- og biologikunnskaper. Dette får elevene på VG2 skogåret. Her er det lite som vitner om langsiktige og næringsvennlige vurderinger hos fylkespolitikerne.
Skal vi benytte oss aktivt av skogen vår og ta de riktige beslutningene i fremtiden er det helt avgjørende at vi har folk med skogfagbakgrunn i de faglige stillingene over hele landet.
Lite kjent
Vi trenger altså snarere flere skoletilbud og flere ungdommer til næringen vår – en næring som Velg Skog opplever er en litt skjult hemmelighet, men med en «skog» av muligheter.
Dessverre kjenner altfor få karriererådgivere, foreldre og ungdom til skogfaget – et studium som nærmest gir jobbgaranti. Hvordan kan vi få tatt de riktige beslutningene om skogen vår om vi ikke har folk med skogfagkompetanse rundt om i Distrikts-Norge?
Skognæringen og -forvaltningen etablerte Velg Skog nasjonalt i 2010/2011, siden rekrutteringen til skogfagstudier hadde vært altfor lav over lang tid og studiene på et tidspunkt ble risikert nedlagt. Velg Skog jobber med rekruttering, kompetanse og omdømmebygging for skogsektoren, og skal være et kontaktledd mellom næringen og utdanningene. Velg Skog finansieres av Landbruks- og matdepartementet, medlemsavgifter, Skogbrukets Landsforening, NHO Mat og Drikke (hvor Velg Skog hører innunder) og skogbrukets ulike prosjektfond.

«Skal vi benytte oss aktivt av skogen vår og ta de riktige beslutningene i fremtiden er det helt avgjørende at vi har folk med skogfagbakgrunn i de faglige stillingene over hele landet.»
Kristin Slyngstad
Sprer budskapet
Velg Skog jobber på flere områder for å spre budskapet om skogfag og mulighetene i næringen. For et år siden ble det etablert et Rekrutterings- og kompetanseforum for å få til økt samarbeid på tvers av skognæringen. Her sitter alle skogeiersamvirkene, markedsføringsansvarlig fra de ulike universitetene samt Skogkurs og Skogselskapet. Vi har vesentlig styrket samarbeidet og gjør mange felles markedsføringsaktiviteter inkludert søker om prosjekter i fellesskap.
Velg Skog har mange pågående prosjekter, blant annet JOB:U sammen med Skogselskapet, og vi holder masse foredrag rundt omkring i Norge for å forsøke å overbevise ungdom om å velge skogfagstudiet.
Etablering av ambassadørnettverk
Velg Skog skjønte også tidlig at vi trengte hjelp med å få spredd budskapet om skogfagstudiet. Vi ga derfor stafettpinnen videre til skogfagstudentene. Hvem er bedre egnet til å spre et slikt budskap enn de som tar skogfag i dag eller nylig har gått ut? Våre ambassadører viser frem arbeidshverdagen sin i sosiale medier og sprer viktig informasjon om skogfag og skognæringen, og oppfordrer andre til å velge denne yrkesveien.
På Snapchat har vi bygd opp en stor følgerskare og hatt over en million visninger av innholdet. På Instagram har innholdet vi deler blitt sett over 150 000 ganger i år. TikTok fortsetter å vokse raskt, og innholdet som postes her har fått over 600 000 visninger i år.