Maskiner og utstyr populært på TikTok

Egenproduserte musikkvideoer med bygdehits, stuntreportasjer og quiz – utstyrsleverandøren Wee.no når nye kunder via TikTok. Etter tre år med testing er medieplattformen nå inkludert i selskapets langsiktige markedsstrategi.

Markedssjef i Wee.no, Vivian Wee Flatnes, forteller at selskapet har fått flere nye kunder via denne kanalen, og satser aktivt på TikTok framover. Foto: Wee.no.

– TikTok har noe overraskende vist seg å være en effektiv kanal å bygge merke­vare også i vår bransje, sier Vivian Wee Flatnes, markedssjef i Wee.no.
Netthandelen Wee.no selger utstyr og maskiner, og har de siste tre årene kjørt et testprosjekt på TikTok for å kartlegge nye digitale løsninger for å nå ut til bønder og landbruket. Enkelte av videoene har over 200 000 visninger.

Unik satsing i bransjen
– Fordi TikTok lenge har vært ansett som en underholdningsplattform for barn og ungdom, har vi ikke sett på kanalen som spesielt relevant for våre målgrupper. Vi valgte likevel å teste det ut og fikk raskt mye respons, også blant godt voksne menn. Nå opp­lever vi at vi når ut til et publikum som vi ellers ikke ville nådd. I bransje­sam­men­heng er nok denne satsingen tem­melig unik, mener Flatnes.
– Vi skiller oss definitivt ut ved å være den første utstyrsleverandøren i Norge som satser på TikTok.
57 prosent av følgerne på Wee.no sin TikTok-konto er menn, og nesten hver tredje bruker er over 35 år – altså en veldig relevant demografi. TikTok har ifølge egne tall over 1,6 millioner norske brukere i måneden i snitt.

Nye kunder
– Vårt fokus på TikTok er å bygge merkevaren til nettbutikken over tid, med godt og relevant innhold som gir betydelig organisk spredning. Selv om TikTok ikke fungerer som en salgs­plattform for oss, har vi mottatt tilbake­meldinger om at nye kunder har kommet til som et direkte resultat av vårt TikTok-innhold, sier Flatnes.
Selskapet trapper nå opp innholds­produksjonen i kanalen, og gjør TikTok til en integrert del av sin markeds- og kommunikasjonsstrategi.

Dyrsku’n gir pekepinn på markedet
Selv om TikTok bereder grunnen for nye kunder, er det fortsatt arrange­menter som landbruksmessa Dyrsku’n som fører til direkte salg. Her presen­teres utstyrsnyheter og trender, og daglig leder i Wee.no, Roger Wee, mener salget i tiden rett etter messa ofte gir en pekepinn på temperaturen i utstyrsmarkedet i Norge.
– Det var mye «trøkk» på Dyrsku’n i år, med over 90 000 besøkende og flere titalls nye utstillere. Vår konklu­sjon etter messa er at dagens økonomi neppe har bremset privatpersoner og bedrifters kjøpelyst. De mest innova­tive produktene og de mer pris­gun­stige varemerkene tiltrekker seg tvert imot mer interesse enn tidligere, sier Wee.
Wee.no opplever en uventet høy omsetning av utstyr i 3. kvartal 2024, og at flere produkter enn normalt er utsolgt før sesongavslutning. Dette gjelder alt fra vedmaskiner og beite­pussere til snøfresere og diesel­varmere.
– Etter rekordåret i fjor regnet vi med en noe mer moderat utvikling i 2024. Det har vi tatt høyde for, men vi ser nå at vi kunne vært mer offensive med bestillingen av de mest omsatte maskinene. Etterspørselen overgår tilbudet for øyeblikket, noe vi tror gjelder for flere i bransjen, sier Wee.

Lanserer indisk traktormerke i Norge
Av produktnyheter fra Wee.no denne høsten, er blant annet at det indiske traktormerket Avenger lanseres i det norske markedet. Indiske Preet har siden 1980 produsert en rekke traktor­serier ved sitt hovedkvarter i Punjab, og Avenger er etablert iblant annet Spania og Tyskland. De minste trak­tor­ene i serien er de første som kommer til Norge.
– Vi merker en økende etterspørsel etter de mindre traktorene, som hver­ken er registreringspliktige eller krever sertifikat. Størrelsen tatt i betraktning er dette svært anvendelige og godt utstyrte arbeidshester, og med fire­hjuls­trekk er framkommeligheten god. Det gjør Avenger godt tilpasset både åkerbruk, beitepussing og skogs­arbeid, sier fagansvarlig landbruksmaskiner hos Wee.no, Jan Sigurd Bakken.

Først ut i Norge av de indiske Avenger-traktorene er modellene Avenger 20, Avenger 26 og Avenger 26 HST – sistnevnte med hydrostatdrift. Tallene refererer til motoreffekten, som i alle modellene leveres av en tresylindret Mitsubishi Euro 5 motor. Foto: Wee.no.

Vedmaskin for veitransport
Wee.no introduserer også vedmaski­nen Teak XL Pro Highway, som er tilrette­lagt for veitransport over lengre distan­ser. Teak XL Pro HW er bygget på en tilhengerplattform med solide og fjær­dempede hjul, lys, AL-KO påløps­bremse, samt bremser på hjul og aksel. Det gjør maskinen E-merket og godkjent for vei og inntil 100 km/t hastighet.
– Dette er en funksjon som har vært etterspurt i markedet lenge. Selv om flere av vedmaskinmodellene leveres med hjul, har ingen tidligere vært godkjente for veitransport. Å kunne trekke med seg vedmaskinen utgjør en stor forskjell for mange som ønsker å operere maskinen på ulike steder, eller også ha en mulighet for å leie ut vedmaskinen, forteller pro­dukt­ansvarlig vedmaskiner i Wee.no, Thomas Kallevik.

Skroll til toppen