Ett år med Glommen Mjøsen Skog:

– Handler om å sikre seg kapasitet og markedsandel

GM Skogsdrift satte seg et hårete mål under nye eiere; å vokse med 50 prosent på kort tid.

Tekst og foto: Morten Risberg

Det er en fornøyd daglig leder som møter oss idet vi vandrer inn på GM Skogsdrifts kontorer på Rena i Innlandet.
Det har nå gått ett år siden GM Skogsdrift ble kjøpt opp av Glommen Mjøsen Skog. Et oppkjøp som for Glommen Mjøsen Skog var begrun­net i å beholde kapasitet og markeds­andel, og for GM Skogsdrift AS å ha en trygg plattform for fremtiden, forklarer Holmsen.
Og tiden under nye eiere har gått over all forventning, sier konstituert daglig leder, Sebastian Holmsen.
– Tidlig i prosessen kom vi i dialog fram til et ønske, som gagnet begge, om å øke kapasiteten.
Tidligere hadde GM Skogsdrift 10 lag. Målet som ble satt var å øke 50 prosent, til hele 15 hogstlag. Og dette på kort tid.

Utdannet selv
– Vår rekrutteringsstrategi var å ut­lyse stillinger, samt utdanne nye folk.
Beslutningen om vekst ble tatt i desember i fjor, og allerede på nyåret var selskapet i gang med å lære opp nye sjåfører. Kandidater hentet de både på lærlingsnivå og fra andre bransjer.
– Vi fikk et massivt trøkk på søker­tallet, og mange kom fra bygg og an­legg, forklarer Holmsen, som påpeker at skogsbransjen i dag kan by på bedre betingelser og lønn enn tidligere.
Et annet poeng i nyrekrutteringen, var å få inn unge folk.
– Jeg titta rundt på de ansatte, gjorde en kort analyse og kom fram til at innen fem eller seks år er en stor andel pensjonister. Vi ønsker å bygge ut for fremtiden, og da var dette en perfekt mulighet for å senke gjen­nomsnittsalderen.
For Holmsen var det viktig å be­nytte seg av kompetansen til de an­satte i bedriften.
– Jeg ville at de skulle være med å pensle inn sin arbeidsmetodikk, rutine og erfaring hos «de nye håpe­fulle».

Må klare seg selv
Holmsen understreker at det er GM Skogsdrift selv som har stått for alle ressurser – både tid og penger – til vekst og opplæring av nye ansatte. Like­vel har Glommen Mjøsen Skog vært en verdifull medspiller i prosessen.
– Glommen Mjøsen Skog har mange systemer for kvalitetssikring og oppfølging. Vi har drevet utdan­ningen, og vi har sparret kompetanse med dem. Vi slår et stort og markant slag for fremtidens skogbruk, og satser hardt videre på å få frem morgen­dagens helter som sjåfører, sier Holmsen.
Det samme gjelder kjøp av maskiner.
– Vi har ikke hatt behov for et rødt øre fra eieren.
Dette er i tråd med prinsippet for eierskapet, med en armlengdes avstand.
– De har absolutt vist vilje til å støtte våre beslutninger. Men vi er vårt eget operative selskap, med egen øko­nomi. Og egen administrasjon og rutiner. Vi kan absolutt ikke ha beina på bordet, sier Holmsen.
Det kunne de heller ikke ha i peri­oden med vekst, og Holmsen erkjenner at det har vært en intensiv og slitsom prosess, som også bar frukter.
Holmsen påpeker at det er stor forskjell på naturlig vekst som kom­mer gradvis, og en beslutning over natten om at det skal være vekst.
– Men vi nådde målet, og jeg er utrolig imponert og stolt over hvor bra det faktisk har gått.
Suksessen er takket være de ansatte i bedriften, sier Holmsen.
– Alle har trådt til for å dra lasset under veksten. Det har krevd mye jobb, men det har vært en givende reise.

Nye lag kjører for eierne
Veksten gjenspeiles også i omset­ningen, som har økt proporsjonalt med kapasiteten.
– Det er gode tider med bra priser, og oppdragsmengden er stor. Hvis jeg ser i glasskula tror jeg det kan vare en stund til, men så vil det nok kom­me en rekyl, og det er helt naturlig.
Av de 15 operative hogstlagene, går nå 14 i regi av Glommen Mjøsen. Tidligere var dette 9 av 10, og samt­lige har gått inn i drift for Glommen Mjøsen. De har også et lag som går kontinuerlig i Stange.
Og tross eierskapet, vektlegger han at GM Skogsdrift ikke har noen fordeler foran andre entreprenører.
– Vi har samme vilkår som tidligere, og det er ingen forskjellsbehandling på om de hadde eid oss eller ikke.
– Men hva er hensikten med å eie dere da?
– Ved å eie en bedrift kan de jo sikre kapasiteten – en slags garanti for å ha kapasitet tilgjengelig, svarer Holmsen.
De fleste av GM Skogsdrifts tidlig­ere kunder har også blitt tatt med videre til Glommen Mjøsen etter oppkjøpet
– Og det er de selvfølgelig glade for, kommenterer Holmsen.

Brorparten rundt Elverum
Geografisk har det vært lite foran­dr­ing – heller til det bedre, mener den daglige lederen. Under ansettelses­prosessen fikk de mulighet til å koble hjemsted med arbeidssted, så ansatte i større grad bor nær der de jobber.
– Det er viktig personalpolitikk, så vi får fornøyde sjåfører. Jeg har stor tro på geografikunnskap til områdene vi skal jobbe i, og det får vi med lokale folk. Mange av sjåførene kjenner kundene svært godt.
Brorparten av oppdragene er i Elverum og i Glåmdalen som er et naturlig nedslagsfelt for Glommen Mjøsen Skog. I tillegg har de alltid vært mannsterke i Åmot og nordover, noe de fortsatt er.
De fem nye lagene, som alle går for Glommen Mjøsen Skog, er spredt rundt i nedslagsfeltet.

Skroll til toppen