Mange har vel en skogsbilveg det skulle vært gjort noe med. Men vegforeningen fungerer kanskje dårlig og utfordringene med byråkrati, nabofeider og tekniske løsninger oppleves så uoverkommelige at ingen orker å ta tak i det. I Glåmdalsregionen har man folk til slikt.
Steinar Østlid Ausland som er skogbrukssjef i Grue kommune forteller at de sju kommun- ene i Glåmdalen allerede hadde et samarbeid med fellesmøter om skogkultur og tilskudds- satser dratt i gang av Fylkesmannens land- bruksavdeling. – Etter at Fylkesmannen sluttet å ha vegplanleggere, opplevde vi at det også var behov for ekstra innsats på det vegfaglige, sier han. De ble derfor enige om å etablere et treårig felles prosjekt og ansette en prosjektleder – en vegpådriver som skulle jobbe med å bedre standarden på skogsbil- vegene i Glåmdalen og øke kompetansen i forvaltningen. Prosjektet startet opp i 2015, men den ansatte vegpådriveren sa opp etter kun få måneder, og det ble et lite opphold til ny mann var på plass.
Les mer i Norsk Skogbruk nr 6.