Skoleopplegg som fenget

Hele 322 klasser med kanskje så mye som 8000 elever deltok da Skogkurs og Skogselskapet i felleskap arrangerte «Kongle for en dag».

 

Ved å tilby skolene et fikst ferdig opp­legg som tar utgangspunkt i læreplan­en for de ulike klassetrinn ble det en takknemlig oppgave for lærerne å ha skog på timeplanen en dag. «Kongle for en dag» var et nytt opplegg som samlet alle elevene som deltok samti­dig, uten at de trengte å reise noe sted.

 

SKOLEFJERNSYN

Dagen begynte med en TV­-sending der Anna Lena Albertsen fra Skog­kurs og May­-Sylvi Skinnerlien fra Skogselskapet snakket om kongler og mer til. Mye mer. Men utgangspunktet og gjennomgangstema var kongler og hva de har for en funksjon. Så var de innom hva skogen betyr for mennesker og andre arter. At noen eier skogen, og at vi lager ting av tømmer fra skogen. At skogen også har betydning for klimaet og at den bidrar til å rense vannet og lufta vår. Og det viktigste av alt: fotosyntesen. Hva er det og hvordan fungerer den?

– Solenergi, vann og CO2 blir til druesukker som er byggesteiner i treet og så blir det oksygen til overs. Det er kjempesmart! forklarte de to programlederne.

 

SKOGENS OMLØP

Med kongler som hovedtema ble det selvfølgelig mye snakk om frø og planteproduksjon. Det ble vist film både fra Skogfrøverket og skogplante­skolen på Biri. Hvilke treslag vi har i Norge, både bartrær og lauvtrær ble omtalt. Og hvor mange trær er det egentlig, går det an å telle det? Jo, vi vet faktisk ganske nøyaktig hvor mange det er, for vi har Landsskogtakseringen. Omløpet med planting, ungskogpleie, tynning, hogst som kan være flatehogst eller lukkede hogster, og så planting på nytt ble gjennomgått. Kantsoner og høgstubber gir skjul, mat og leveområ­der for insekter, fugler og andre dyr. Og hva er bærekraft egentlig? En film laget av FN­-sambandet forklarte det.

 

OPPGAVER PÅ SKOLENE

Første del av TV­-sendingen ble avsluttet med at elevene ble sendt ut i skolegården eller i nærområdet rundt skolen for å løse en av tre oppgaver. Enten kunne de lage en liten film om hvorfor skogen er så viktig, eller de kunne lage en liste over hva på skol­ens område som kommer fra tre, med ekstra poeng hvis de fant ting som kunne vært laget av tre, eller de kunne samle kongler og andre ting de fant i skogen, og lage et «kunstverk».

 

DIREKTESENDING TIL SLUTT

Til slutt var det ny, direktesendt TV-­sending hvor de to programlederne viste fram en del av de innsendte bild­ene, kåret vinnere og delte ut premier. Og med informasjon om hvilke andre tilbud Skogselskapet og Skogkurs har overfor skolene, som Lære med sko­gen, Skoglekene for 5. klasser, skole­skogdagene og mange aktivitetstips for å ha det moro i skogen. Og tilba­kemeldingen var gode. Lærere og elever hadde hatt en lærerik dag på en litt annerledes måte, og ønsket at dette blir et opplegg som gjentas.

 

Les hele Norsk Skogbruk nr 12. her.

Skroll til toppen