Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Norsk produksjon av biodrivstoff: Økonomiske insentiver og forutsigbare regler nødvendig

– Det er lange løp, og det er en risiko for at noen blir for utålmodig. Da tenker jeg ikke på eierne våre for de mener alvor, men på det politiske miljøet – at de tror det ikke skjer noe. Men her skjer det mye, og vi må bare stå det løpet ut, så kommer det til å komme norsk produksjon av avansert biodrivstoff.

Det sa Thomas Skadal fra Biozin Holding på årets Bioenergidager der en av sesjonene var viet biodrivstoff. Dette var etter at statsbudsjettet var lagt fram i oktober, men før revidert og endelig versjon forelå i desember, og forslaget om å fjerne avgiftsfritaket på den delen av biodrivstoffet som blir omsatt ut over omsetningskravet ble gjennomgangstema i debattene.

– Vi trenger alle drivstoffvarianter

Inger-Lise Nøstvik fra Drivkraft Norge, organisasjonen som tidligere het Norsk Petroleumsinstitutt, har mer enn en gang vært oppgitt over rammebetingelser som blir fastsatt under en måned før de trer i kraft. 

– Det er veldig vanskelig for våre medlemmer nå å ikke vite hvilket avgiftsopplegg som gjelder fra 1. januar. Da er det fryktelig vanskelig å planlegge. Det er vanskelig å kjøpe inn riktige komponenter og det er vanskelig å fortelle kundene hva slags priser de kommer til å få på produktene sine, sa hun og la til at for de som vurderer å investere noen milliarder i et produksjonsanlegg er det også åpenbart viktig at det er forutsigbare og langsiktige rammebetingelser som gjelder.

Les mer i Norsk Skogbruk nr 12