Elmia Wood 2017 ble velsignet med mye nedbør, noe som førte til fastkjørte busser på jordene som fungerer som parkeringsplasser og nær endeløse bilkøer. Men de fleste kom seg da inn og fikk se den største ansamlingen av skogrelatert stål som noensinne er vist fram.
PÅ ELMIA WOOD: JOHS. BJØRNDAL
Været og trafikktrøbbelet får ta sin del av skylden for at antallet såkalt unike besøken- de på Elmia Wood «bare» ble snaue 42 000, det er en nedgang på 12 000 fra 2013 og 4000 færre enn under det «finanskrise-Elmia» i 2009. Men antallet norske besøkende var ikke redusert og utstillerne ga uttrykk for at den delen av publikum som er viktig for dem ikke lot seg skremme av noen regn- dråper. Været var dessuten noe bedre de to siste dagene av arrangementet, da de fleste norske gruppereisene fant sted og adskillige lass flis på gangveiene gjorde at det var mulig å ta seg noenlunde tørrskodd rundt.
Som tidligere tar en seg i å lure på hvordan det kan være marked for alt det utstyret som kan bivånes langs de tilsammen 7 kilometer lange løypene som er anlagt på det rundt 1500 daa store utstillingsområdet ved Bratteborg tre mil sør for Jönköping. Da er det naturligvis viktig å huske at dette er en bortimot global messe, og at Norge står for promiller av verdens samlede avvirkning. Vi fikk skyss med to karer fra det kanadiske sagbruksselskapet Tolko Industries, etter sigende Kanadas tredje største aktør. De kunne fortelle at de etter de kraftige billeangrepene i landet hadde måttet ta ned produksjonen sin til rundt 2,5 mill m3 trelast, noe som omtrent tilsvarer den samlede produksjonen i Norge. Man minnes ogsåomatfortsatt foregårmyemotormanu- ell avvirkning rundt i verden, et nytt kjede fra Husqvarna vekker fortsatt oppmerksomhet. Vel, uansett er det noe for enhver smak på Elmia Wood og nok å se på til minst to dagers traving. Og rundene tar tid, selv trauste skogskarer fra Norge blir straks mer pratsomme når de møter hverandre utenfor landets grenser.
Les mer om Elmia Wood, både om de norske utstillerne og annet i Norsk Skogbruk nr 6