Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Transportplan: Industriutvikling, ikke råvareeksport

I en pressemelding kopler Treindustrien og Trefor­ edlingsindustrien det tverrpolitiske målet om at 30 % av gods skal fra vei og over på bane med hvor­ dan vi skal stimulere til mer innenlands foredling eller råvareeksport.

– Vi er for fri konkurranse i et fritt marked for tøm­ mer, et marked som også krysser grenser. Det er imidlertid knyttet dilemmaer til gods på jernbane ved at transport av tømmer på tog i noen sammen­ henger gir konkurranseulemper for norsk industri sammenlignet med svensk, påpekes det. Og at målet må være å bruke mest mulig av den norske tømmer­ råvaren til verdiskaping i Norge.

Et eksempel kan være det foreslåtte tiltaket om å elektrifisere Solørbanen og Meråkerbanen på norsk side, som da vil bli en effektiv kanal over til Sverige. Spørsmålet blir om en slik oppgradering ytterligere legger til rette for å sende mer norsk råstoff ut av landet, framfor å stimulere til egen verdiskapning? De to organisasjonene oppfordrer derfor politiker­ ne til å se på muligheter for å gjøre grep som bedrer transporten internt i Norge, slik at det ikke er mer effektivt og kostnadsbesparende å sende tømmertog til Sverige enn til norske industribedrifter.

Les flere aktuelle saker om skognæringen i Norsk Skogbruk nr 11.